1981
(71 jaar)
Van 21 mei tot 22 juni reist hij een tweede keer naar Zwitserland en verblijft opnieuw in Château-d'Oex, hij bezoekt Fribourg en in het dorpje Rougement ontdekt hij de kleine Romaanse Sint Nicolas kerk waarvan hij meerdere tekeningen in kleur maakt en die hij later ook op doek vastlegt.
Op 21 juli krijgt hij een eerste hartaanval en blijft gehospitaliseerd tot 22 augustus.

1982
(72 jaar)

Portrait par Rony Heirman, 1982Hij werkt veertien schilderijen af waarvan twee grote composities geïnspireerd op abdij van Montmajour in de Provence.
Van 28 april tot 11 mei wordt hij opnieuw gehospitaliseerd. De eerste helft van juli rust hij uit in La Hulpe (Waals Brabant) en in september in Knokke aan de Belgische kust.
Op 24 augustus maakt fotograaf Marc Trivier een reportage over Gaston Bertrand.
 De laatste maanden van dat jaar verblijft hij nog drie keer kort in zijn Parijse atelier.

1983
(73 jaar)

Bertrand avenue des Aubépines par Frans Van Den Bremt, 1975In de eerste helft van het jaar bezoekt hij vier keer zijn atelier in Parijs.
Op 23 september wordt de voet van Betty verbrijzeld door een roekeloze automobilist. Tot grote bezorgdheid van Gaston wordt Betty's gezondheid heel zwaar op de proef gesteld.
In oktober koopt het Groot Hertogdom Luxemburg enkele van zijn werken voor hun collectie.

Maison de l'avenue Arnold Delvaux

In december beslist de kunstenaar om zijn woning en atelier in de Haagdoornlaan te Ukkel (Brussel) te verkopen. Het huis was niet langer comfortabel en de ligging niet echt ideaal. De Bertrand's nemen hun intrek in nummer 18 in de Arnold Delvauxlaan te Ukkel (Brussel), een huis dat ze zeven jaar eerder kochten.

1984
(74 jaar)

Verblijf in Oostende en bezoek aan de Stichting Paul Delvaux te Sint Idesbald.
In juni verkoopt hij zijn Parijse studio en altelier.
Het gezin Bertrand verblijft in de maand september te Oostende, waar ze de daarop volgende jaren in dezelfde periode dikwijls terugkeren.

Gaston Bertrand et Sere Goyens de Heusch en 1984Op 8 november vertoont de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten te Brussel La porte entrouverte, een kortfilm over Gaston Bertrand gerealiseerd door Chris Vermorcken in medewerking met de kunstcriticus Jean-Pierre Van Tieghem.
Om ook de werken uit de persoonlijke collectie van Gaston Bertrand aan het publiek te tonen, organiseert de Stichting voor Jonge Belgische Hedendaagse Kunst te Brussel de tentoonstelling "Les Bertrand".
Die werken worden later op het jaar ook tentoongesteld in het Museum van Louvain-la-Neuve. Van de hand van Serge Goyens de Heusch verschijnt de monografie Gaston Bertrand, Une poétique de la distance

1985
(75 jaar)
Drie verblijven te Oostende (in maart, april en september-oktober).

1986
(76 jaar)
De tweede helft van mei en de ganse maand september verblijft hij in Oostende.
De Brusselse metro is een nieuwe bron van inspriratie, goed voor 35 schetsen.
Oprichting van de Stichting Gaston Bertrand, instelling van openbaar nut goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 17 december, met als doel het werk van de kunstenaar te vrijwaren en bekend te maken.

1987
(77 jaar)
Portrait par Jean-Dominique Burton, 1987Hij maakt zijn laatste portret op bestelling L'avenir de l'homme genaamd (model is Mme Nicole Cammermans).

1988-1989 Portrait au PMMK , 1988Het provinciaal Museum voor Moderne Kunsten te Oostende en daarna het Musée de l'Art wallon te Luik presenteren werken uit de collectie van de Stichting Gaston Bertrand.

1989
(79 jaar)
Vernissage à Liège, 1989Bertrand maakt van de Brusselse metro 30 grote tekeningen in grafiet en kleurpotlood.

1990
(80 jaar)
Overlijden van zijn vriendin Alla Goldschmidt. Mevrouw Goldschmidt laat aan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten 36 olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen en gravures van de kunstenaar na.

1992
(82 jaar)

La Jeune Peinture Belge en 1992De laatste werken van de kunstenaar, namelijk 3 kleine olieverfschilderijen en 8 aquarellen.
Na lange afwezigheid in de Brusselse galerieën stelt hij zijn werken ten toon in de galerie J.Bastien-Art.
Hij neemt deel aan de tentoonstelling van de Jonge Schilderkunst van België in de galerie van het Gemeentekrediet. Dit is een grootschalig evenement dat de historiek van dit "plastisch avontuur" van de jaren vlak na de oorlog weergeeft.

1993
(83 jaar)
Timbre poste Europa, 1993In april brengt De Post een Europese zegel van 15 frank uit op 7 miljoen exemplaren met de reproductie van Florence I ( uit 1960), een van de belangrijkste werken van Gaston Bertrand.

Gaston et Betty au Musée d'Ixelles, 1993De Stichting Gaston Bertrand en het Gemeentelijk Museum van Elsene organiseren samen een retrospectieve tentoonstelling van de werken uit de collectie van de Stichting. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling wordt de kunstenaar in een lang interview met Serge Goyens de Heusch op beeld vereeuwigd.

1994
(83 jaar)

Overlijden van Gaston Bertrand. Een onverwachte hartaanval in de nacht van 21 op 22 februari wordt hem fataal. Zijn werken worden overgebracht naar de Stichting Gaston Bertrand die kort daarop meerdere tentoonstellingen organiseert en meerdere publicaties over Gaston Bertrand uitgeeft, waaronder de belangrijke Monografie (1997, Mercatorfonds Antwerpen) en de Overzichtscatalogus van de Schilderijen (2001, Stichting Gaston Bertrand).

Portrait par Wolfgang Osterheld, 1993

< Vorige pagina